Search This Blog

Sunday, December 09, 2018

Learn Mandarin Grammar: The use of “正当......之际” or “正值......之际”

"正当(zhèngdāng)......之际(zhījì)" or "正值(zhèngzhí)......之际(zhījì)" indicates that it is in a certain period or stage (表示正处在某一时期或阶段). It means "正在......的时候 (At the time (of))". Generally it is used in written language.
Example 1:
At the time I was in trouble, he came to help me solve this problem.
a)正当我为难之际,他来帮我解决了这个问题。(written language)
b) 正值我为难之际,他来帮我解决了这个问题。(written language)
c)正在我为难,他来帮我解决了这个问题。
d)正在我为难的时候,他来帮我解决了这个问题。

Example 2:
At the time of the Olympics, at most one day there are more than 200 tourists using the elevator.
a) 正当奥运会之际,至多的一天有超越200名游人运用电梯。(written language)
b) 正值奥运会之际,至多的一天有超越200名游人运用电梯。(written language)
c) 正在奥运会,至多的一天有超越200名游人运用电梯。
d) 正在奥运会的时候,至多的一天有超越200名游人运用电梯。

Example 3:
At the time the national market is developing, after had a national spirit then we should strive our hardest.
a) 国家市场正当发展之际,我们有了民族魂,就应该自己一份
b) 国家市场正值发展之际,我们有了民族魂,就应该自己一份
c) 国家市场正在发展,我们有了民族魂,就应该自己一份
d) 国家市场正在发展的时候,我们有了民族魂,就应该自己一份

No comments:

Learn Chinese Vocab: 弯路(wān​lù) vs 弯路

 1. 弯路 =detour, roundabout route 弯路 下山不减速的原因 , 司机开不快就会被乘客骂 。 The reason for not slowing down while going a downhill detour is the drive...